fredag 23 november 2012

Jag och matlagning

Jag brukar inte tycka det är jättekul att laga vardagsmat. Eller kanske mer, det allra tråkigaste med vardagsmaten är att komma på vad man ska äta. Hyffsat snabbt, hyffsat enkelt. Vi brukar laga hälften av maten var, maken och jag, om inte han lite mer tom. Vi har våra specialrätter som helt enkelt blir bäst när den som gör den, gör den ;-) Jag är mer åt lite mat som tar lite längre tid att laga, som tex lasagne och kalops.

Idag står jag ock kockar mat till lördagen då släkten kommer hit och uppvaktar barnen som fyllt år. Lagar en köttgryta till i morgon kväll och bakar maränger till marängtårtan som Ida önskat sig. Men alltså... ibland känns det inte riktigt som att huvudet är med eller att saker går som jag vill. Står i godan ro och skär kött, bryner det, slår på vin och kryddor och känner mig skönt till freds. Skönt att laga mat när man har tid, utrymme och lagar helt i min ensamhet (Joel sover). Men alltså, när jag diskar så kokar grytan över. Torkar upp och sänker värmen. Går och tittar till Joel och kommer tillbaka till köket och då har grytan kokat över IGEN! Och en massa av den goda såsen ligger på golvet och rinner så fint ner för kökslådorna och in bland rena skålar och kastruller. Men visst var väl det onödigt?! Den goda såsen smakar ju liksom så mycket bättre i magen än på golvet. Hm! ;-)

Fortsätter med marängen som vispas och blir hård. Har i socker och tänker att, det ser inte ut att vara så mycket, men det beror väl på att jag har en stor skål. Häller ut smeten på plåten och tänker att det här kommer inte att räcka till 13 pers! Inser då att jag glömt att ha i Rice Krispies. Amen tack då! :-) Bara att sleva tillbaka smeten och blanda i flingorna. Då så, då blev det lite mer volym i smeten, HAHA!! Ja jisses!!
Idag började vi dagen med att sjunga för våran stora 11-åring Ida! Kan inte fatta att det gått 11 år!! Och i tisdags var vi på information om att börja sexan! Det kan inte vara sant. Att det gått 11 år sen vi var på BB med den efterlängtade lilla ungen. Så naturligt. Så nytt. Så gosigt. Alldeles alldeles underbart!! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar