lördag 3 november 2012

Varför lyssna?

Vet att jag far runt som en galning. Har tusen och en saker i huvudet. Och det dyker upp nya hela tiden. Komma ihåg, måste göra, får inte glömma... Vet det själv men hur lägger man om kurs. Till att ta det snäppet lugnare. Att inte stressa över barnens läsläxor. Att inte tänka på allt samtidigt. Samtidigt gillar jag att ha koll och få saker gjort :-)

Kroppen börjar säga ifrån. Men har jag några öron att lyssna med? Eller vägrar hjärnan ta in vad öronen hör? Helst skulle jag vilja krypa ur skinnet just nu. Ettriga eksem som kliar och svider och brinner. Går omkring och fryser fast huden är skållhet. Knaprar antihistamin för att minska klådan och smörjer med salvor. Utöver det har käken hamnat i fel läge och oftast kan jag inte bita ihop helt och därmed inte tugga maten ordentligt. Kul jul!

Börjar försöka sortera och rationalisera. Bort med en del. Men hur lätt är det? Har idag försökt ta det lugnt. Inhandlat en blandare, tänt ljus på svärfars grav, cyklat runt med kalasinbjudningar och hjälpt Ida leverera jultidningar. Det är ingen fara att göra saker. Det är mer besvärligt med allt som finns i huvudet. Sånt som måste kommas ihåg. Som skolvalet inför åk 6, informationstider, önskelistor som ska förmedlas, ansöka om föräldrapenning, golv som ska reklameras, ändra i ansökt föräldrapenning, avboka tider som inte passar och en massa andra komihåg. Skriver upp men det sitter kvar i huvudet ändå. Yikes!!

Kanske därmed inte kommer bli så mycket skrivet här. Eventuellt. Men kan kanske inte låta bli. Eller så måste jag. Skriva lite mindre. Hur som, vi ses! :-)

6 kommentarer:

  1. Förstår hur du känner och du slog huvudet på spiken när du skrev att göra saker är inga problem, det är allt man har i huvudet som är jobbigt. Är likadan. Funderar på om det är värt att gå till en psykolog? Vad tror du?
    Hoppas vi ses på onsdag, ska bli jättekul! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte faktiskt... Tror inte att psykolog är det bästa för min del i alla fall. Vet inte riktigt vad jag skulle få för hjälp. Tänka annorlunda? Ja möjligtvis :-)
      När jag hade som jobbigast med mina eksem för dryga 10 år sen hade jag ju bra hjälp av hudklinikens kurator.
      I nuläget tror jag dock mest på att försöka ställa om, ändra inställning och ta pauser. Så får jag se hur långt jag når :-)
      Vi ses på onsdag, absolut!
      KRAM och tack för att du tar dig tid att kommentera :-)

      Radera
    2. Jag tror du har rätt i att fokusera på nuet. Så har jag också fått lära mej att göra med barnen. När jag bygger lego med dem så sitter jag inte och tänker på vad vi ska äta eller annat och både de och jag mår bättre av det.
      Tack för senast! Kram

      Radera
    3. Tack själv!!
      Det är sånt som får mig att börja tänka lite annorlunda. Det blir en paus i vardagen hemma :-)
      KRAM

      Radera
  2. Inget är så viktigt som att bli frisk igen. Då får du säkert mer energi att ta tag i alla "måsten". Men ärligt talat, vad är måsten och vad är önskan? Bara du kan avgöra. Förresten, kan det vara så att dina besvär förvärras när du blir stressad osv? Kan de förhindras eller minska i förväg om du saktar ner i tid? Kram till dig min kusifin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina besvär blir absolut förvärrade av stress. I alla fall eksemen. Sen har de nog koppling till hormoner också. Och ändrade livsförhållanden. Blir alltid bättre under graviditeter och får ofta ett skov när jag börjar arbeta.
      Men du har så rätt... vad är måsten, vad är önskan? Och det är väl precis det jag måste ta och fundera över. Ställa om huvudet. Och jag behöver nog sakta ner i tid men oftast kör jag på tills det tippar över, för jag känner inte riktigt när det barkar iväg. Ska försöka vara mer lyhörd :-)
      Många kramar till dig!!
      Tack för dina kloka ord :-)

      Radera