torsdag 23 augusti 2012

Sop(p)väder

Ikväll var det inte lika kul att ha tagit hål i öronen. De skulle rengöras. Och det gjorde ont tyckte hon, pluttan. :/

Och på jobbet börjar frustrationerna växa angående it-problemen. Nu blockerar datorn oss från att komma in på Vårdförbundets sida. Störigt! Och då har jag bara bråkat om det ett kort tag. Problemen har tydligen pågått hela våren?! Galet! Det borde inte vara så svårt att fixa. Som jag och ansvariga på landstinget sa... Det handlar ju inte om att resa till månen. ;-) Jag får väl ge mig till tåls, men jag ogillar att jag inte kan göra mitt arbete ordentligt...

Å, ikväll åt vi godaste soppan! Tomat och fänkålssoppa. Kanske har tipsat om den tidigare men då gör jag det igen i så fall. Den görs på

Ett fänkålsstånd (som man skär bort roten och det gröna på)
Fyra tomater
En gul lök
Detta delar man i klyftor och lägger i en form smord med olja.
Pressar över en vitlöksklyfta, saltar och pepprar (svartpeppar).
In i ugnen i 20-25 min i 225 grader.

När grönsakerna är klara och mjuka lägger jag över dem i en gryta och mixar.
I med 4 dl vatten, 3/4 grönsaksbuljongtärning och 2 msk tomatpuré.
Låt koka upp och servera med smulad fetaost i. Ljuvligt!!!

Och det var perfekt väder att äta soppa i. Regnet har vräkt ner idag men jag hade tur. När jag cyklade till och från jobbet så var det uppehåll :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar