tisdag 9 oktober 2012

Diskriminering, en positiv upplevelse

Så glad man kan bli! När man jobbat med att förbereda en föreläsning och det sen blir riktigt bra. Nu vet jag ju inte om åhörarna tyckte det var bra men det kändes bra hos mig i alla fall. Och det tack vare intresserade förtroendevalda som kommer med kloka frågor. Energin från de som lyssnar sprider sig till mig som föreläser och gör att jag kan slappna av och föra fram viktiga budskap. En föreläsning om diskriminering kan ju låta jättetråkig men jag tycker det är väldigt intressant ur arbetsrättslig synpunkt och ur mänsklig synpunkt. Det finns ju människor bakom alla olika rättsfall. Diskriminering engagerar. Lön engagerar. Och de går hand i hand när det gäller våra yrkesgrupper. Vårdförbundet jobbar ju för att lyfta frågan om strukturell lönediskriminering av kvinnodominerade akademiska yrkesgrupper. Dessa yrkesgrupper behöver få en legitimitet bland andra fackliga organisationer, arbetsgivare och samhället, att få en högre löneökning än industrins "märke". Kanske kan lärarnas avtal vara ett steg i rätt riktning?

En positiv upplevelse som denna följer med hela dagen. Kom hem till en liten pojke som visar så tydligt att han är glad att se mig :-) Läxläsning för båda tjejerna har också funkat bra idag. Och alla barnen ÄLSKADE maten! Maken gjorde sin italienska köttfärssås. Helt gudomlig! Och Joel han åt. Och han åt. Och åt. Det tog som aldrig stopp! Kanske därför det inte gick i så mycket välling vid läggningen ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar