lördag 26 november 2011

Nya vindar? Falsk eller ärlig?

Funderar på om det är en liten förändring på gång? Har läst flera gånger nu senaste tiden om att fler börjar ogilla det som bloggar (vet inte riktigt, läser i princip inga) men kanske framförallt fb skapar. En väldigt skev bild av andra människor, en många gånger falsk bild av verkligheten. Jag har själv funderat på liknande och nedanstående skrev jag precis när jag började blogga men publicerade det inte.

"Har ju tidigare nämnt att jag inte gillar allt med FB. Ni får väl slå mig eller nåt (eller nej förresten, gör inte det) men jag ogillar att det blir så fokuserat på allt roligt o lyxigt alla gör. Alla fina utemiddagar, allt fint vin, alla resor. (Vet, är inte alltid bättre själv). Men jag tror att det skapar en felaktig bild av andra. Livet är inte riktigt så. Man lägger inte ut allt tråkigt o vardagligt (för det är inte riktigt roligt att läsa om). Jag tror tyvärr att det får en del personer att tro att det är ett normaltillstånd för andra att ständigt har det uuuuurmysigt ;-)
Finns några som tror att andra inte har någon vardag...  Det skapar en känsla av otillräcklighet och kanske avundsjuka? En känsla av att vilja ha allt det som alla andra har, fast än det endast är en liten bit av deras faktiska liv."

Så med det här skrivet så ska jag försöka ta med lite mer av det tråkiga också;-)
Idag har det varit förberedelser för 10-åringens kalas. Handling på Maxi för mig och Joel. Lite surt när vi kom till vagnarna o jag knäppt fast honom så hittar jag inte poletten. Har väl supit bort den eller nåt?! Trökkigt att ställa sig i en kilometerkö o lösa ut en ny.
Hemma städade maken o innan jag åkte gick jag runt i huset och såg fläckarna på golvet o tänkte att vi borde skura golvet... Mjölkfläckar, matrester o annat klägg! Det är nog månader sen vi skurade senast. Tur att vi är ganska lika, den äkta hälften o jag, o står ut med ungefär lika mycket. Och har samma nivå på städningen :-)

Om en timme drar vi iväg till gymnastikhallen och har kalas. Ha en skön lördag på er alla ärliga människor därute :-)

3 kommentarer:

  1. Har haft precis samma tankar Ang alla status på fb. Framför allt hur duktiga alla är o vad alla hinner m på en dag medans en annan inte haft energi till ngt. Så d var skönt att läsa någon dom satt orden på d ja tänkt men aldrig skrivit . Tack! Kramar Gen .

    SvaraRadera
  2. Håller också helt med, men tror att de flesta vet att man lägger ut det positiva eller helt enkelt är tyst de tuffa dagarna. Själv är jag väldigt ytlig i inläggen då jag har en stor integritet men tycker det är ett kul sätt att hålla kontakten med även ytliga bekanta.... Behöver ju inte vara fel?

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att fler märkt samma.

    Tror också att det är som du skriver Linda, att det är så det fungerar. Men jag upplever att det också finns människor som inte insett detta, och framförallt en hel del yngre människor. Jag blir lite skraj för vad vi skapar för framtiden... Unga människor som bara tänker yta o känner ett krav på sig att vara så lyckad och ha/spendera så mycket pengar för att de tror att "alla" gör har/gör så mycket "hela tiden".
    För oss är det inga problem tror jag men som sagt, vad är det som komma skall?

    Jag tycker också det är trevligt att kunna hålla kontakt med folk långväga ifrån :-) Inte alls fel men måste tas med en nypa salt ;-)

    SvaraRadera